08 iulie, 2008

Net şi cenzură

¿ɐɹnzuǝɔ ǝp ɔsǝɹǝɟ ɐɯ ɐs ɐınqǝɹʇ ɐɔɐp nǝɯ lnƃolq ɐʇɐʇɐɹɐ ıɟ ɹɐ ɐsɐ

Nu sunt sigură că fraza de mai sus se vede pe orice browser, dar nu contează. Acolo scrie (fără diacritice, că alea cu atât mai puţin s-ar fi văzut) "aşa ar fi arătat blogul meu daca trebuia să mă feresc de cenzură?" Textul e obţinut cu un utilitar destul de rudimentar pentru aşa ceva. Dacă sunteţi curioşi, îl găsiţi aici.

Am găsit şi eu link spre pagina respectivă într-un articol despre bloggerii chinezi, care pentru a evita cenzura automată s-au gândit să scrie invers. Invers înseamnă de la dreapta la stânga sau vertical în loc de orizontal, sau o combinaţie de cele două, şi e una dintre ultimele găselniţe pentru ca posturile să treacă de scanări automate pentru cuvinte sau fraze care nu s-ar vrea pe Internet. Articolul pe larg e aici.

Întrebarea pe care mi-o pun eu citind chestia asta e una simplă: oare cum ar fi arătat lumea online românească dacă noi eram încă un regim comunist?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu