Zilele trecute am primit un email de la un fost coleg, prin care grupul informal pentru Campanii Sociale "Oameni pentru Oameni" (semnatarii de drept ai email-ului) ma invitau sa particip la un boicot impotriva companiei OMV / Petrom. Motivul? Ca unic furnizor de gaze din Romania, OMV / Petrom creste anul acesta preturile nejustificat de la 330 RON / 1000 metri cubi la 410 RON / 1000 metri cubi. Ca raspuns, lumea n-am mai trebui sa cumpere benzina, motorina sau orice alte produse de la benzinariile Petrom pentru a produce companiei pierderi destul de mari incat sa renunte la scumpire. Toata actiunea ar trebui popularizata si desfasurata pe durata iernii (pana in martie 2007).
Sincera sa fiu am fost destul de mirata sa vad asa o forma de protest propusa spre infaptuire, si inca de un grup organizat (se presupune) de oameni. Ultima data cand am auzit de cuvantul boicot a fost prin liceu pe la lectiile de engleza cand ni se povestea despre un boicot faimos impotriva scumpirii pretului la paine sau asa ceva. Oricum, acum ca ma uit pe wikipedia, observ ca in Anglia a si aparut acest cuvant si de fapt era numele unui nene care a fost "victima" primului boicot (sau, ma rog, printre primele). Tot de acolo, vad ca "a boycott is the act of abstaining from using, buying, or dealing with someone or some organization as an expression of protest or as a means of coercion" si ca "a boycott is normally considered a one-time affair designed to correct an outstanding single wrong". Deci un boicot s-ar preta foarte bine la situatia data si chiar ar putea avea sorti de izbanda...
DAR, nu cred ca in Romania exista in momentul actual mentalitatea necesara pentru a pune in aplicare o astfel de forma de protest. La noi, lumea e obisnuita sa iasa in strada si sa-si faca dreptate prin forta (nu neaparat fizica). Pentru un boicot iti trebuie ceva coloana vertebrala, tarie de caracter si puterea de a fi responsabil pentru propriile fapte si credinte. E usor sa zbieri cu bata in mana in mijlocul unei multimi dezlantuite unde vocea individuala e mai putin importanta decat cea colectiva, dar pentru un boicot tocmai vocile individuale sunt importante. E important ca fiecare individ participant sa spuna "eu nu sunt de acord cu asta si de aia fac ceea ce fac", nu e loc de ascuns dupa degete sau dupa spatele unuia mai inalt si puternic, ci e imperios necesar sa iesi in fata si sa sustii sus si tare ceea ce doresti. Ori, asta, la noi mai rar se vede...
Cu atat mai mult cu cat boicotul se vrea unul national, iar eu una n-am auzit pana acum macar de vreun boicot la nivel local... de exemplu, de ce nu se gandeste nimeni sa boicoteze magazinele de la parterul caminelor din Regie, unde preturile sunt exagerat de mari si uneori si marfa e proasta? Desigur, n-ar fi usor sa te duci pentru orice cumparaturi intr-un magazin mare, dar in mod cert magazinasele ar avea de suferit si ar trebui sa scada preturile pentru a supravietui. Dar cum la noi comoditatea invinge dorinta de a lupta pentru convingerile noastre si gandul ca nici capra vecinului n-o duce mai bine e suficient pentru multumirea personala, cred ca viata boicotului importiva OMV/Petrom va fi una scurta si, din pacate, nu prea fericita...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu