26 martie, 2009

CFR în epoca Internetului - fail?

Am ajuns pe site-ul CFR Călători căutând mersul trenurilor internaţionale şi mi-au picat ochii pe noua lor ofertă de rezervări online (disponibilă începând cu 16 martie), aşa că am citit comunicatul lor de presă - de aici [textul ştirii repetat de două ori e de la ei :)]. Spicuiesc în continuare pasajele care mi s-au părut cele mai amuzante...

Primul detaliu - de încălzire - de câte ori apar în comunicat, cuvintele on-line sunt puse între ghilimele, aşa, ca formulările oficiale.

"Pentru securitatea sistemului informatic, după înregistrare, fiecare utilizator va trebui să se prezinte la o casă de bilete CFR Călători, care emite electronic legitimaţii de călătorie, pentru activarea contului". Deci ca să pot să am acces la serviciul de rezervări, trebuie să trec în persoană pe la o casă de bilete. Să zicem că e o precauţie normală, dar sunt curioasă cât durează activarea respectivă (o să o încerc şi pe asta, măcar de amuzament, vă ţin la curent). Oricum, deja îmi luasemn gândul de la a rezerva bilete pentru weekendul ăsta. Iar pe măsură ce citeam, îmi trecea şi gândul de a rezerva vreodată bilete "on-line"...

"Perioada de timp în care rezervarea „on line” (locurile rezervate) rămâne la dispoziţia călătorului este de 9 zile calendaristice (calculate fără ziua de introducere a comenzii). Ulterior rezervării „on line”, clientul trebuie să se prezinte la casieriile CFR Calatori pentru ridicarea legitimaţiilor de călătorie, având asupra sa formularul tiparit de rezervare, dar cel mai târziu cu 2 zile înainte de plecarea trenului din staţia de îndrumare". Să ne înţelegem: faci rezervare online, dar tot de la gara îţi ridici biletele. Asta în condiţiile în care de la orice staţie CFR poţi să cumperi bilete cu anticipaţie de 30 de zile - dacă data călătoriei e bătută în cuie. Iar cu 2 zile înainte de plecarea trenului se găsesc bilete fără probleme, chiar şi pe rute "de vârf" în perioade de vârf. Şi-mi place şi faptul că trebuie să te duci cu formularul de rezervare tipărit. Mai consumăm o bucată de hârtie, mai avem un pas birocratic, mai zăpăcim o tanti de la casierie, distracţie la maxim!

Şi cea mai amuzantă chestie: "Costul operaţiunii de rezervare a locurilor „on line” este de 3,5 lei pentru rezervarea unui loc şi de 5 lei pentru rezervarea mai multor locuri şi se achită la cumpărarea legitimaţiilor de călătorie din casieriile CFR Călători". Recapitulare: rezervăm online bilete, tipărim formularul de rezervare şi apoi mergem să ridicăm biletele tot de la casierie (!) şi plătim pentru serviciul ăsta? Serios, acuma, de ce aş vrea să dau bani pentru un proces de rezervare care este mult mai complicat şi incomod decât vechea metodă de a obţine bilete?

Poate mă voi gândi să apelez la serviciul ăsta, data viitoare când voi rămâne fără locuri în tren (chestie care nu mi s-a mai întâmplat de mult...). Până atunci însă, aştept vremurile de extraordinar progres când voi putea să cumpăr bilete online. Tare mi-e că aşteptarea va fi una lungă...

9 comentarii:

  1. Am ras cu lacrimi citind la tine aici despre acest minunat serviciu. Eu le-as sugera sa isi optimizeze saitu ala ca oricum mai multa sta decat merge. Si cand merge imi da eroare la orase din doua cuvinte :))

    RăspundețiȘtergere
  2. :)) Genial si postul tau, si comentariul lui Cati. As mai adauga doar ca, daca vrei sa afli cat te costa un bilet pana nu stiu unde, pretul pe site va fi intotdeauna diferit (adica mai mare) fata de cel de la casa, iar asta e de ani de zile. Probabil ca isi mai pun ei virtual si taxa aia de care ziceai tu, macar asa, for fun ca ametesc utilizatorul.

    A, si ca fapt divers, m-am inchinat acum vreo doi ani cand am vazut la ei pe site un poll ("poll"!!!.. "on-line"!!!.. :) ) in care eram intrebati cum ar fi daca trenurile noastre toate ar avea un vagon special in care sa iti pui bicicleta, stii, cum e in tarile chiar civilizate. Evident ca peste 90% din raspunsuri au fost ceva de genul - "cum sa fie? Normal ca excelent!". Normal ca nu s-a mai intamplat nimic de-atunci :)

    RăspundețiȘtergere
  3. PS - apropo de ramas fara locuri in tren.. sau fara bilet, in alte cazuri... prin alte tarisoare, daca te gaseste controlorul fara bilet in tren, iti iei direct de la el, dar la pretul la care l-ai lua de la casa. Fara suprataxa, ca la noi. Nice, zic. Relaxant.

    RăspundețiȘtergere
  4. Hahaha... Nu ştiam de faza cu preţurile mai mari, dar e teribil de amuzantă! Cât despre bilete cumpărate din tren... şi la noi se poate fără suprapreţ, dacă te duci din proprie iniţiativă să-l cauţi pe controlor şi să-i spui că ai avut o problemă.

    Cât despre mersul trenurilor, eu m-am enervat teribil încercând să caut un tren spre Tîrgu Mureş... nicicum nu nimeream numele bun al oraşului :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Foarte bine ca ai scris despre prostia chefereului. Site-ul lor este o palma pe obrazul IT-ului. Sa nu cumva sa ai nevoie vreodata de informatii privind mersul trenurilor de pe site-ul lor de informatii privind mersul trenurilor... Oamenii astia au ramas inca in anii '30.
    Ma bucur ca ai scris despre asta; ar trebui sa se scrie cat mai mult despre acest subiect, pana cand se va schimba ceva...
    (PS - Cred ca putem scrie orice despre astia de la CFR, inclusiv sa-i injuram de mama... Fiind pe net, nu vor afla niciodata!)

    RăspundețiȘtergere
  6. eu am citit textul asta cand a aparut servicuil, acum vreo 15 zile parca, si am crezut ca visez.
    intr-o tara civilizata, germania, am cumparat bilete online. am platit mai putin pe chestia asta (ca nu le-am folosit lor manpowerul, hartia, curentul, etc), efectiv m-am dus cu foaia tiparita in tren, unde a fost scanat codul de bare, si larevedere.
    un serviciu online de cumparare de bilete trebuie sa usureze viata si munca clientului, cat si a lor.
    ma rog, la noi, in Ro, e totul invers.
    felicitari, CFR.

    RăspundețiȘtergere
  7. @veutzu: daca vrei informaţii excelente despre mersul trenurilor (internaţionale, dar e inclusă şi România), îţi recomand Deutsche Bahn . Am căutat o dată (curiozitate bolnavă) tren de la Aghireş la Milano... şi mi-au găsit rută :)

    @andi: da, exact asta e! Ar trebui să coste mai puţin, ai dreptate! Îmi scăpase aspectul ăsta. Prin străinătăţuri te taxează şi dacă iei bilet de la ghişeu în loc de automate de bilete, pe acelaşi principiu că automatul nu pretinde salariu :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Pai bine mai Irinuca, daca te incanta ideea cu automatu', de ce sa nu punem noi la locul tau de munca un automat d-asta sa te inlocuie pe tine si sa te lase fara loc de munca, ce zici? Te-ai bucura, nu? Referitor la site-ul www.cfr.ro, nimic de comentat, merge struna si chiar e foarte util.

    RăspundețiȘtergere
  9. Dragă anonim,

    Din partea mea, dacă un automat poate să facă ce fac eu putem să-l punem liniştiţi la muncă. Sunt sigură că o să-mi găsesc ceva de muncit care să nu poată fi făcut de un automat.

    Cât despre site-ul cfr, eu vorbeam exclusiv de funcţionalitatea de rezervare a biletelor. Ţi-a fost utilă? Ai folosit-o vreodată?

    RăspundețiȘtergere