10 octombrie, 2008

Veşti bune în educaţia inginerilor?

De curând am încercat poate pentru prima dată regretul că nu mi-am petrecut măcar un an de studenţie în altă ţară, când Coco mi-a povestit despre un anumit departament de matematica dintr-un anumit orăşel din Olanda unde studenţii îşi petrec nopţile la şcoală adânciţi în cercetare, şi dacă le lipseşte inspiraţia pot să facă o pauză cântând la pianul departamentului! Imaginea boemă pe care minte mea a fabricat-o de la această poveste s-a completat cu poveşti despre diverse campusuri, diverse cursuri facultative şi diverse experienţe ale altor prieteni studenţi prin străinătăţuri.

Eu n-am prea avut parte de asemenea momente în timpul facultăţii. Singura dată când am încercat să învăţ în iarba înaltă şi neîngrijită din campusul Politehnicii Bucureşti, a venit un gardian public să ne hâşâie de-acolo... Am mai fost la ceva şcoli de vară şi cursuri extra (plătite, însă) şi cam atât. Singură pregatirea lucrării de diplomă a fost aproape de ceea ce aş numi cercetare - şi o experienţă cu adevărat faină. În rest - s-o spunem pe şleau - destul de multe chestii naşpa...

Ei bine, trebuie să spun că mă bucur să văd că lucrurile încep să se schimbe. Am aflat în două zile consecutive despre două iniţiative cel puţin interesante. Una este cursul de bridge organizat de Mihaela Balint şi Vlad Posea. Cursul de bridge are rolul de a îmbunătăţi gândirea, a capacităţilor de comunicare, negociere şi concentrare individuală. Sincer, mi-e tare ciudă că nu mai sunt studentă să am posibilitatea şi timpul să mă duc la acest curs!

A doua iniţiativă despre care vreau să vorbesc este un curs denumit Poli 2.0, organizat de Adobe, Yahoo şi Uber VU. Acesta din urmă se vrea o prezentare generală a dezvoltării de aplicaţii comerciale "adevărate". Din nou mi se pare o chestie utilă, pentru că odată ieşit din şcoală, înveţi repede că aplicaţiile micuţe, construite de la zero în 1000 linii de cod, pentru şcoală, diferă destul de mult de ceea ce se dezvoltă în industrie.

Ambele cursuri sunt facultative. Fără credite, fără note, doar de dragul de a învăţa ceva nou. Se pare că primul curs de bridge a fost un succes (citiţi şi descrierea cursului de pe blogul lui Vlad, e interesantă). Poli 2.0 începe pe 16 octombrie, dar sunt sigură că se vor găsi destui oameni interesaţi. Mai degrabă sunt curioasă ce se va întâmpla cu aceste cursuri pe la jumătatea semestrului, când încep parţialele şi temele se acumulează - vor mai fi frecventate?

Sunt curioasă ce se va întâmpla, la fel cum sunt curioasă de toate lucrurile care se schimbă în Politehnică şi în educaţie în general. Sunt curioasă şi cum sunt studenţii de acuma faţă de generaţia mea. Spun asta pentru că mi s-a părut că noi am fost o generaţie destul de dubioasă şi frustrată. Chiar am povestit cu un prieten la o cafea despre aceste două cursuri şi întrebarea lui m-a pus pe gânduri: "chiar crezi că dacă aveam un curs de bridge, pe lângă tot căcatul din facultate, ai fi fost mai fericită?"

Nu ştiu ce să zic despre "fericirea" mea - ca student şi acuma - dar mi-a trecut prin minte să mai scriu despre Poli, despre ce a fost bine şi ce a fost rău în cei 5 ani pe care i-am petrecut acolo. Care va să zică, îmi scriu deja memoriile :)

Şi oricum ar fi, sunt convinsă că lucrurile se mişcă într-o direcţie bună - chiar dacă lucrul ăsta se face încet-încet... Şi aştept cu nerăbdare parţialele, să văd ce se mai întâmplă!

6 comentarii:

  1. sincer sa fiu imi pare rau de faptul ca aceste cursuri sunt privite astfel. cred in continuare ca se pot invata din ce in ce mai multe lucruri interesante in facultate. lipsesc insa 2 lucruri esentiale si intrucatva legate: bunavointa si increderea.

    in conditiile in care se generalizeaza ideea ca lucrurile invatate in facultate nu sunt utile increderea in aceasta dispare, studentii se angajeaza si din cauza lipsei timpului dispare si bunavointa de a invata.

    cu alte cuvinte schimbarea in bine se produce dar evidentierea ca si caracteristica a schimbarii a 2 cursuri extracurriculare nu cred ca este cel mai bun lucru:)

    p.s. nu cerem carnet de note la intrarea in sala de curs:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Păi tocmai faptul că apar şi cursuri facultative mi se pare un lucru bun. Înseamnă că totuşi studenţii sunt interesaţi să vină la şcoală şi pentru chestii care nu le vor aduce o notă în carnet sau care trebuie făcute.

    Acum nu ştiu care mai este interesul studenţilor pentru cursurile "normale", dar cred că anumite cursuri facultative ar putea să crească interesul ăsta. Dacă să zicem că te duci la un curs / club de robotică şi lucrurile de acolo ţi se par super interesante şi-ţi dai seama că un curs gen proiectare cu microprocesoare te-ar ajuta în activitatea ta extra, nu o să îţi dai silinţa mai mult la cursul respectiv?

    În plus, mi se pare că genul ăsta de chestii facultative - cursuri, cluburi, etc - sunt folositoare pentru că pot să ajute la formarea de comunităţi de studenţi (care la generaţia mea mi se pare că au cam lipsit). Comunităţile facilitează schimbul de idei care duce tot la creşterea dorinţei de a învăţa în general.

    Nu ştiu, aşa mă gândesc eu... scuze dacă sunt incoerentă, dar se zice că mai trebuie să şi lucrez în momentul ăsta (sssh :) )

    RăspundețiȘtergere
  3. cred ca aceste cursuri sunt un lucru bun, iti dai seama, din moment ce le promovez. ceea ce voiam sa spun (poate eram/sunt si eu un pic incoerent din motive similare) este ca modul de promovare trebuie sa fie altul. nu trebuie privite ca o chestie extraordinara ca sa nu inteleaga lumea ca sunt o alternativa la cele existente (cand de fapt sunt o completare) si ca sa nu inteleaga lumea ca celelalte ar fi nesatisfacatoare

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, păi nostalgia mea e legată în mare parte de faptul că nu prea erau astfel de lucruri extra când am fost eu studentă... în rest mi se pare normal ca un curs facultativ să completeze planul de învăţământ, nu să-l înlocuiască.

    Şi tot aştept să văd cât se va mai ţine lumea de cursurile facultative când vor fi parţiale şi teme peste tot.

    RăspundețiȘtergere
  5. Hmmm... noroc ca ai amintit in unul din comentarii despre roboti, ca altfel ma simteam neglijat. Nu fa greseala sa consideri ca numa' UPB are legatura cu "educaţia inginerilor". Mai sunt si alte facultati in tara unde se intampla lucruri faine. Cu alte cuvinte, noua de ce nu ne faci reclama?!?!?! :) pace!

    RăspundețiȘtergere
  6. Păi, sinceră ca să fiu, începusem să zic de roboţi şi mi-am dat seama că mă lungesc prea tare. În plus, eu am terminat facultatea de calculatoare de la UPB, nu altceva. Nu pot vorbi decât din propria-mi experienţă :)

    RăspundețiȘtergere